De eerste week

27 juli 2013 - Perth, Australië

Heej Allemaal,

Hier mijn 2e update alweer. Ik heb een hele drukke, maar leuke week achter de rug. Ik heb niet zoveel foto's gemaakt omdat ik in groepen ging dus dat is niet handig om foto's te maken en het weer was niet zo goed. Dus er zullen er meer volgen als ik echt de tourist uithang.

Vrijdag 19-7 heb ik tijdens het eten 3 leuke meiden leren kennen, 2 zijn Amerikaans en zijn ook op uitwisseling. Daar heb ik gezellig mee zitten kletsen. Verder heb ik wat dingen gelezen over St Catherine's College en over de universiteit.

Zaterdag 20-7: Heb ik om 8.30 body attack gedaan met de 3 die ik gisteren had ontmoet. Het was een hele ervaring. Het was leuk om te doen, alleen zeer vermoeiend. Daarna ben ik met hun en enkele meer naar het centrum gegaan om wat praktische dingen te kopen. Vanaf die dag heb ik ook een Australisch nummer, dus sms-en en bellen op mijn oude nummer krijg je voorlopig geen reactie (met what's app heb ik alle contacten behouden en jullie kunnen mij daarop bereiken). We hebben gebbqed en ik heb een kangaroe gegeten. Het smaakte niet vies. Ik vond het eerder zielig. Na de bbq hebben we met zijn alle wat gedronken en een drankspelletje gedaan. En ja zelfs ik had wat gedronken (passievrucht met 4% wodka). Het was een gezellige avond.

zondag 21-7: Eindelijk geen bouwvakkers en kon ik uitslapen. Maar nee ik werd om 7 uur wakker. Ik ben deze dag naar Fremantle (freo) gegaan. Het is een soort hippie plaatsje, waar ze elk weekend een grote markt hebben. Dus heb ik de martkjes bezocht. Het was leuk om daar te zijn. Verder heb ik me voorbereid om de volgende dag want dan begon de orientatieweek.

maandag 22-7: Begin van de Orientatieweek. We hadden 3 uur lange introductie praatjes wat niet echt interessant en saai was. Na de intro kregen we een tour op de campus van onze mentor om daarna onze studentenkaart aan te vragen. Na deze lange dag gingen we cocktails drinken voor het avond eten. Ik heb 1 cocktail geproefd en dat smaakte goed. Na het eten was er een spelletjes avond waar just dance en singstar waren. Ik heb 1x just dance gedaan. Dat was wel grappig om te doen (mambo no. 5 deden we).

dinsdag 23-7: Lekker uitgeslapen en niet naar de introductie voor exchange studenten geweest. Na gisteren had ik er geen moed meer voor. Daarna moest ik me inschrijven voor vakken (helaas geen mastervakken en moet er 4 volgen), bankrekening geopend, boodschappen gedaan en soort ov gekocht. 's avonds was er een filmavond in de lounge room, dus daar ben ik naar toe gegaan.

woensdag 24-7: Vandaag had ik een lekker dagje vrij. Ik en andere wilde naar wildlife park gaan alleen het was te lang reizen (1,5uur enkel). Dus gingen we naar Freo om naar daar goedkope winkeltjes te gaan. Woensdagavond is de uitgaansavond van studenten hier. Dus dit gingen we ook uitproberen. Natuurlijk moest er eerst wat gedronken worden voordat we gingen. Het begon vroeg (22.00) en eindigde vroeg (24.00). Dit was wel wennen, maar andere clubs sluiten later hoorde ik. De Amerikanen drinken heel veel en er wordt ook op zijn Amerikaans gedanst. Dit was wel even wennen. Ik had een zeer leuke avond gehad. Helaas moesten we in de regen terug lopen (20 min).

Donderdag 25-7: De universiteit had activiteiten georganiseerd. Hiervoor had ik me aangemeld. Dus moest na het uitgaan vroeg op. Ik ben naar de dierentuin geweest en heb daar een kangaroe geaaid (ze zijn zó zacht). Hierna was er een city tour en gingen we naar Harbour town. Harbour town is een plek met allemaal winkels waar er veel korting is.

vrijdag 26-7: Vandaag waren er weer activiteiten georganiseerd vanuit de universiteit. Hier ben ik ook naar toegegaan ondanks de regen. Ik ben naar Kings Park gegaan dat is een heel groot park dichtbij de universiteit en college. Het was regenachtig en koud maar het is een mooi park met veel verschillende planten en uitzichten over Perth.  Daarna zijn we naar Fremantle gevangenis gegaan. Deze gevangenis is pas in 1991 gesloten (was 135 jaar open en weinig modernisatie). De tour was indrukwekkend. De gevangenis is ook aangepast aan de gevangenen. Zo werd er een net gehangen op de 1e verdieping zodat de bewakers niet werden bekogeld met de pisemmers. Ook werd er een cel gemaakt voor mensen die mogelijk suicidepogingen gingen doen (groot raam in deur, deken waaraan je je niet kan ophangen), mensen die agressief zijn (meubels zijn aan de grond vast gemaakt) enz. Er werd ook de doodstraf uitgevoerd (laatste was in 1964) en werden flinke straffen uitgedeeld (zweepslagen). De isolatiecel was een manier om je te breken. Het was rond dus al het geluid werd geweerkaatst en je hoorde alleen jezelf. Dus zeer indrukwekkend en niet mensvriendelijk.  Daarna de markten in Freo bezocht, Maritiem museum en E-shed (goedkope winkels). Na deze drukke dag was er een meeting van internationale studenten. Daar ben ik naar toe gegaan, maar vroeg weer terug omdat ik moe was. Dus toen heb ik met wat anderen Aussie rules en TED gekeken.

zaterdag 27-7: Vandaag uitgeslapen en gesport. Het regent vandaag vrij veel dus niks gepland verder. Een beetje bijkomen is ook wel fijn en ook voorbereiden op vanavond. Vanavond gaan we uit en laten de mensen van St Cath's zien waar de clubs zijn en waar de taxi's zijn om naar huis te gaan.

greetz from down under

1. Thea Stevens:
    31 juli 2013
    Hoi Lianne,
    Leuk om te horen dat je goed vermaakt.
    Al veel gezien en op naar de lessen.
    Misschien kun je hoordoppjes in doen dan kun je langer slapen??????????

Groetjes,
    Thea en Kai
  2. Nienke:
    8 augustus 2013
    Leuk om te lezen Lian! :)
    En no worries, het is niet zielig om kangaroo te eten, aussie heeft er veel te veel :)
    Klinkt erg goed allemaal, en gave foto's al!