De eerste weken les

18 augustus 2013 - Perth, Australië

hallo,

Het is alweer 3 weken geleden sinds mijn laatste update. De weken zijn voorbij gevlogen. Helaas heb ik minder tijd om allemaal leuke dingen te doen. Ik wil proberen toch elk weekend wat te gaan doen. Hopelijk kan ik het volhouden.

zaterdag 27-7: deze dag ben ik dus uitgegaan. Het was alleen een beetje een domper omdat we met de bus ernaar toe gingen, maar de bus kwam niet opdagen. Dus wij in de kou gewacht en taxi's aangehouden om ons ernaar toe te brengen. Dit was mijn allereerste keer in de taxi dus beetje spannend. Eindelijk daar aangekomen valt de muziek heel erg tegen :(. De muziek was niet echt om op te dansen, meer om mee te zingen. Dus zijn we weer vroeg naar huis gegaan. Bij het uitgaan moet je ook goed letten op je leren. Als je naar een disco gaat mag je als vrouw geen jeans, sneakers enz dragen dus velen dragen jurkjes en hakken. Dit is pijnlijk voor je voeten. Als je naar een pub of bar gaat kun je 'gewoon' gekleed gaan.

zondag 28-7: Deze dag heb ik rustig aangedaan en me voorbereid om de lessen want het semester start 29-7. Ik heb geluk dat ik de maandagen vrij heb en dinsdag 5x om 16.00 begin en de overige keren om 18.00 begin. Dus ik kan ik lang weekend hebben.

maandag 29-7: het was leuk om de verhalen van de anderen te horen over hun eerste ervaringen op de campus en de colleges en werkgroepen. Elke maandag is er om 18.00 een formal dinner. Dit betekend dat we netjes gekleed naar de eetzaal moeten komen (geen jeans, geen slippers, geen sneakers enz). Verder wordt het eten ook opgediend (we moeten alleen de borden naar afwasruimte brengen). Tijdens deze maaltijden mogen enkele mensen aan de hoge tafel zitten (een belangrijke tafel). Tijdens de Fomal Dinners kunnen er gastsprekers zijn, gasten die mee-eten en er worden mededelingen gedaan die belangrijk voor de bewoners zijn. Het was wel bijzonder om zoiets mee te maken en vind het ook leuk dat ze dit doen.

Dinsdag 30-7: Jeej mijn eerste college, maar voordat ik naar het college ging ben ik even de stad ingegaan. Ik verdwaal nog steeds in de stad, het is zo onlogisch omdat er verschillende verdiepingen zijn van de straten en straten worden verbonden met kleine winkelsteegjes. Dus zeer verwarrend. Het is ook lastig uit te leggen zonder het te zien en mee te maken. Ik was zeer blij dat ik de zaal waar mijn college werd gehouden redelijk makkelijk kon vinden (het is 10min lopen vanuit St Cath's). Het vak heet Mysteries of Forensic Science en het werd al meteen duidelijk na het eerste college dat dit echt een CSI vak is (informatie over vingerafdrukken, analyse methoden van mogelijk bewijsmateriaal, bloedspatpatronen en vuurwapens is wat ik tot nu toe heb gehad). Het vak wordt ook echt door politiemensen gegeven die gespecialiseerd zijn in deze richtingen. Dit lijkt me echt super interessant om meer over te weten te komen.

woensdag 31-07: Probleem met deze dag is dat ik 2 colleges op dezelfde tijd heb. Van 1 college heb ik direct erna een interactief college over het college. Dus kan nooit naar het andere college gaan. De vakken die op deze dag zijn heten Reading bodies (je krijgt meerdere perspectieven aangeboden om over verschillende lichaamsdelen te denken) en Popular Music in Global Perspective (verschillende soorten muziek van verschillende landen komen aan bod). Bij deze colleges ben ik heel blij dat het wordt opgenomen, aangezien ik lang niet alles kan volgen :(.

vrijdag 2-8: Het college begon om 8 uur tot 10 uur. Ik was bijna zover om naar het college te gaan. Ik had alleen besloten dat het bed toch veel lekkerder lag, dus ben niet naar het college gegaan (ja, shame on me). Gelukkig wist ik dat het college werd opgenomen. Het college is ook het enige vak dat een psychologievak is het is adultpsychopathology. Ik moest persé 4 vakken volgen en ik hoop dat dit een beetje makkelijk vak is, omdat ik het meeste toch wel al moet kennen (het is een 2e jaarsvak).

zaterdag 3-8: Eindelijk weer weekend. We zijn naar 1 van de mooiste stranden van Perth geweest, Cottlesloe beach. Het zag er heel mooi uit. Het weer was mooi, later op de middag begon het wat meer te waaien dus toen werd het wat fris. Het water was wel vrij koud. Dus heb alleen met mijn voeten in het water gestaan. Het was wel raar om midden in de winter naar het strand te gaan. Maar ja het voelt niet als winter. Het was die dag 20graden met alleen maar zon. De avond hebben we drankspelletjes en truth or dare gedaan. Het was grappig en gezellig. Er werden lapdances en stripteases gegeven aan elkaar (ik hoefde dit niet te doen).

Dinsdag 6-8: Vandaag had ik een crime scene practical. We kregen wat informatie over de gebeurtenis en moesten daarna gaan kijken wat voor bewijs we gingen verzamelen en wat we wilde dat er mee gebeurde (DNA, vingerafdrukken, afdrukanalyse enz). Dit was wel interessant om te doen en het kwam ook naar voren dat het lastig en veel werk kost om een crime scene volledig te onderzoeken zodat je voldoende bewijs hebt verzameld om een verdachte te veroordelen.

Donderdag 8-8: Ik had vandaag met Camilla afgesproken. Ze is een Australische vrouw uit Sydney die nu in Perth studeert. Haar vader is Nederlands en ze wilde graag wat meer leren over Nederland en over de taal. Het was zeer gezellig om met haar te kletsen.

Vrijdag 9-8: Ik kan nog steeds niet om 8 uur in de collegezaal zijn. Dus alweer het college gemist (A). Deze avond hadden we ook een huisfeest ergens heel dichtbij het strand. Daar hadden we weer drankspelletjes gedaan. Dit keer had ik ook gedronken (wodka met guave, het smaakte goed). Gelukkig hadden ze dit keer niet zo'n rare spelletjes gedaan. Na een tijdje viel het een beetje stil. Dus ben toen met enkele andere naar huis gegaan. Anders hadden we daar moeten blijven slapen, maar het bekende bed lonkte.

Zondag 11-8: Papa was vandaag jarig en ik kon er niet bij zijn. We hebben dus even geskypet. Het voelde raar om zo dichtbij te zijn maar ook zover weg. In de middag ben ik naar Tiamo gegaan. Dit is een koffierestaurant. Ik heb daar een heerlijke Marsattack gehad. Een marsattack is een brownie met daarop gesmolten mars, daarop een bolletje ijs en daarop slagroom. Het smaakte heerlijk. Ik denk dat ik het nog een keer ga eten.

Maandag 12-8 en dinsdag 13-8: Ik ben naar Murdoch University gegaan. Dit is een uur reizen vanuit mijn universiteit (university of Western Australia). Hier ga ik meewerken aan het onderzoek. Het onderzoek test voor 2 dagen kinderen (7 jaar) met een ontwikkelingsachterstand, vanwege vroeggeboorte, diabetus etc. De testen worden ingekaderd dat ze die moeten doen om goed voorbereid te zijn voor een aanval van de aliens. Ze moeten de aarde bescheremen. De kinderen staan ook centraal in de aanpak. Verder moet ik ook actief corrigeren en de frontale kwab spelen (deze controleert impulsen, zorgt voor planning, exectieve functies enz). Ik ga dan enkele testen bij deze kinderen afnemen 1 test is de intelligentietest (WISC-IV) en andere test is goal neglect task (kijken hoe goed ze acties kunnen remmen). Deze moet ik eerst gaan leren voordat ik ze kan gaan testen bij de kinderen. Al met al het lijkt me superleuk en een unieke kans om dit te mogen doen. Verder heb ik ook geluk dat ik toegelaten werd, vaak zijn er maar 1-2 plekken vrij voor internationale studenten.

woensdag 14-8: Ik heb vandaag met Channah afgesproken. Ze komt ook uit Nederland en ze zit in mijn mentor groep, ze studeert ook psychologie maar dan in Utrecht. Ze had hetzelfde probleem als ik met de vakken, dat je eigenlijk geen psychologie vakken kan volgen omdat je die info al kent of niet wordt toegelaten om nieuwe info vakken te volgen. Ik heb haar logeerplaats gezien. Ze huurt een flatje samen met haar vriend Elmar. Het flatje ligt echt midden in het centrum. Ze had een mooi uitzicht en het flatje zag er klein maar fijn uit. Ik kon eindelijk weer Nederlands  praten met iemand die hier is. We hebben een hele gezellige avond gehad. Dus wil graag opniew met Channah afspreken.

vrijdag 16-8: Nog steeds niet naar college gegaan, maar ik was wel al bijna op tijd mijn bed uit om naar college te gaan. Misschien is het dan volgende week zover ;). Er was een intercollege feest georganiseerd. Het thema was hipster en hippie. Ik ging verkleed als hipster, nadat er aan mij uitgelegd werd wat een hipster was. Ik ben speciaal die middag met 2 anderen (Chitra en Alex) naar het centrum geweest om iets te kopen. We hebben ook lekkere wafels met ijs en slagroom gegeten. Chitra had me geholpen om helemaal hipster te worden om naar het feest te gaan. Helaas kon Chitra niet mee omdat ze nog geen 18 is. Het feest was super gezellig.

zaterdag 17-8: In de middag ben ik naar een suburb Subiaco gegaan. Hier heb je ook verschillende marktjes (hetzelfe idee als in Fremantle waar ik eerder over schreef) alleen wordt er hier meer eten/fruit verkocht. Er waren vele verschillende nationaliteiten aanwezig. Het was leuk om te zien en de sfeer was zeer ontspannen. Toen zijn we (ik en Adil) naar het stadion gelopen waar Aussie football wordt gespeeld. We zagen dat er een wedstrijd was dus toen hebben we besloten om naar een wedstrijd te gaan. Gelukkig had ik al eerder op de tv een wedstrijd gezien en wist een beetje wat de regels waren. Het was leuk en interessant om deze sport te zien die alleen in Australie wordt gespeeld. Voor de regels zie het internet. Helaas was het thuisteam niet zo goed. De eindstand was geloof ik 35-115.

Zondag 18-8: Ik ben naar AQWA geweest, dit is een aquarium waar je vissen van westkust van australie kan zien (Nemo, Dori, haaien, roggen enz). Het was zeer leuk en mooi om het te zien. Zie de foto's.

Feitjes:

- Als internationale student betaal je per jaar 30.000-65.000 Dollar om naar de universiteit te gaan. Dus we mogen blij zijn met onze bedragen.

- de universiteit (campus) ziet er echt super uit, meeste gebouwen zijn 100 jaar oud en er is veel groen. En er leven pauwen op de campus (soms vervelend want ze blokkeren je de weg en komen ook de lokalen in).

- 'S avonds en in de weekenden is het verschrikkelijk om met het openbaar vervoer te gaan. Vele bussen stoppen om 19.00 uur en er rijdt geen bus later dan 23.30.

- Vele mensen uit staat van West Australie hebben nog nooit sneeuw gezien en vinden het nu koud.

- Ik raak al gewend aan het links rijden dus kijk ook vaker de goede kant wanneer ik de straat wil oversteken.

- Ik merk dat in het Nederlands denken al wat moeilijker gaat en op sommige momenten denk ik echt in het engels.

Dit waren mijn 3 weken. Super goed van je als je deze lap tekst hebt gelezen. Ik had een beetje last van uitstel gedrag omdat ik graag foto's van de campus wil maken. Helaas heb ik dit nog steeds niet gedaan (oops).

Loves from Down Under

PS: als julie met mij willen skypen jullie kunnen me toevoegen door middel van mijn mailadres. Ik ben eigenlijk altijd online wanneer ik tijd heb om te skypen.

1. Nienke:
    18 augustus 2013
    Leuk weer wat van je te horen Lian! Ga zo door :D
  2. Mariet pijpers:
    26 augustus 2013
    Ik lees wel dat je het naar je zin hebt. Wel een druk leven!!! Geniet er maar van. Groetjes Ton, Mariet en Joyce.